NOTÍCIES
Ens adrecem a la població de Gualba, i a la part de Royal Park que correspon a Sant Celoni, on l’Ajuntament de Gualba, com a companyia subministradora d’aigua potable, dona servei.
A causa de la campanya de desinformació malintencionada que heu rebut a les vostres llars, amb dades incompletes, en un intent de crear alarma social, volem aclarir la situació amb aquest comunicat.
En les darreres setmanes, heu rebut diferents comunicats per part nostre com Ajuntament a fi d’informar-vos que forma clara i concisa de la incidència de la nostra xarxa d’aigua pel que fa al paràmetre d’àcids haloacètics:
1- Comunicat inici incidència (data 13/03/2025)
2- Comunicat seguiment incidència (data 31/03/2025)
3- Comunicat servei recollida aigua potable (data 03/04/2025)
Tota la informació que contenen aquests comunicats s’extreu de la documentació generada a partir de la incidència del paràmetre dels àcids haloacètics, per la qual el Departament de Salut va emetre informe en data 12/03/2025. Aquesta documentació és pública i està a disposició de tots els usuaris a l’Ajuntament perquè la consultin.
Des de l’Ajuntament, s’ha informat i no s’ha pretès mai generar malestar a la població que no sigui més enllà del fet de recomanar no consumir l’aigua mentre dura la incidència, donant tota informació d’acord amb les indicacions del Departament de Salut i de la normativa vigent.
A banda de la incidència esmentada per la qual es va emetre el primer comunicat a la població en data 13/03/2025, referent als àcids haloacètics; el Departament de Salut té un programa de Supervisió d’aigua potable de les companyies subministradores com és l’Ajuntament de Gualba.
Dins aquest programa, de forma periòdica, el Departament de Salut de la Generalitat fa inspeccions cada mes de gener on revisar tota la documentació i les actuacions que s’han portat a terme al llarg de l’any anterior. En cadascuna d’aquestes inspeccions, s’emet acta fent constar totes les no conformitats que s’han detectat, i arrel d’aquestes es demana a l’Ajuntament que les resolgui, bé aportant documentació aclaridora o bé manifestant de quina manera les resoldrà, informació que no es comunica als usuaris sinó és per indicació del Departament de Salut ( com es va fer d’acord amb l’informe de data 12/03/2025 i se’ns adjuntava el text íntegre del que calia comunicar a la població).
A l’Ajuntament disposem de totes les actes emeses pel Departament de Salut en els darrers anys i es pot comprovar com en cadascuna d’elles es fan constar no conformitats que cal resoldre i que pretenen millorar el control de l’aigua potable i el compliment de la normativa vigent. Aquestes actes mai s’han publicat però si que estan a disposició de la població donat que són públiques.
De forma habitual, l’Ajuntament valora aquests no conformitats i en dona resposta al Departament. I en posterioritat, el Departament si ho creu convenient genera una nova acta on fa constar el resultat del control indicant si s’han donat per resoltes les no conformitats.
La última acta de control que va fer el Departament de Salut en data 29/01/2025, indica un seguit de no conformitats (com es habitual en les actes de tots els anys), i pel qual es rep un advertiment en data 05/02/2025 en el qual s’indica que en el termini d’un mes es comprovarà que l’Ajuntament ha esmenat les deficiències (no conformitats) detectades i que l’Ajuntament ha aportat la documentació que acrediti les correccions i millores.
En data 28/02/2025, aquestes no conformitats varen esser resoltes amb l’aportació de documentació i manifestant la forma de resoldre-les.
En data 24/03/2025, s’emet informe sanitari per part del Departament en referència a la resposta enviada per l’Ajuntament en data 28/02/2025, indicant que l’Ajuntament ha aportat tota la documentació en el termini indicat, ha aplicat les correccions de les no conformitats, ha presentat un cronograma de les actuacions previstes i que per tant, no es dicten mesures correctores.
Tal i com us hem indicat a l’inici d’aquest escrit, aquesta documentació és pública i està a disposició de tots els usuaris a l’Ajuntament perquè la consultin.
Dins l’acta de control de data 29/01/2025, es fa constar el seguiment que s’ha fet al llarg del 2024 del paràmetre àcids haloacètics fent constar els resultats de les analítiques que l’han valorat i també que l’Ajuntament va enviar informe al Departament en data 08/08/2024 (on es feia constar les possibles causes de la incidència i les mesures correctores aplicades ). En aquest sentit, el Departament només indicava que calia fer un seguiment d’aquest paràmetre i enviar-los els resultats, però no indicava en cap moment que calia comunicar a la població que l’aigua no era apte pel consum humà (aquest fet es produeix per primera vegada a l’acta del 12/03/2025).
En aquesta acta del 12/03/2025, consten els resultats dels àcids haloacètics dels darrers tres mesos on s’evidencia la millora del valor tot i no arribar al permès (60): 17/12/2025 – 179 // 21/01/2025 – 80 // 17/02/2025 – 67 .
En les darreres tres analítiques, hem constatat com l’aigua que surt dels dipòsits principals que abasteixen a tota la població compleix el paràmetre del àcids haloacètics, però a la analítiques fetes a la xarxa no donen totes correctes ( a la font de Gualba de Baix hem aconseguit que doni correcte i és aigua que s’abasteix del dipòsit Can Pla, que a la vegada s’alimenta dels dipòsits principals ). Seguim treballant amb mostres que es van prendre en data 31/03/2025 ( de les quals encara no hem rebut els resultats) i d’altres que es prendran el proper 14/04/2025. En els últims dies, s’ha pres mostra d’alguns punts on habitualment no es prenen i que s’han considerat per l’Ajuntament i del Departament de Salut com a punt que no són representatius donat que no hi ha prou circulació. Per tant , per indicació del Departament hem consensuat els punts de xarxa d’on cal agafar a partir d’ara per garantir que siguin representatius de la xarxa.
Totes les analítiques de les que parlem, també estan a disposició de la població, així com totes les que es fan cada any d’acord amb el programa elaborat per la Diputació i supervisat pel Departament de Salut.
Dins l’acta del 29/01/2025 es va fer constar com a “no conformitat” que no s’havia informat al Departament la incidència del paràmetre Enterococ del 04/03/2024, abans de fer la confirmació que va donar correcte. S’ha constatat que aquesta comunicació és una novetat en la normativa vigent recent i que a fi de donar compliment, s’ha comunicat al Departament en data 28/02/2025 que en la propera incidència que es pugui donar, es procedirà a la comunicació de forma immediata mentre es fa l’analítica de confirmació per comprovar que hagi quedat resolt.
Dins l’acta del 29/01/2025 es va fer constar com a “no conformitat” que l’Ajuntament no ha fet cap actuació de millora en el sistema de decantació de l’aigua crua que prové de la riera de Gualba, demanant que en el termini d’un mes s’enviï un cronograma de les actuacions de millora, cronograma que es enviar en data 28/02/2025 i que té la conformitat del Departament d’acord amb l’acta de data 24/03/2025.
Dins l’acta del 29/01/2025, es va fer constar com a “no conformitat” que l’Ajuntament no havia actualitzar el PAG i no havia fet el PSA (Pla Sanitari de l’Aigua), comunicant al Departament en data 28/02/2025 que el PSA ens el redactarà la Diputació i que els hi adjuntàvem el PAG actualitzat que també havia elaborat la Diputació.
Així també, el personal de l’Ajuntament treballa dia a dia per a la gestió de la xarxa d’aigua potable i està a la vostra disposició per aclarir-vos tots els dubtes que se us generin donat que en moltes ocasions es fa servir un vocabulari molt tècnic i jurídic.
En els darrers anys i de forma habitual, el control de la xarxa d’aigua es porta des de l’Ajuntament però amb el suport molt important del Departament de Salut de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona ( que anualment ens dona suport tècnic mitjançant el programa de salut pública de Control sanitari de l’aigua de consum humà).
De manera que continuem treballant per millorar la qualitat de l’aigua i adaptar-nos a la nova situació actual amb el canvi recent de normativa més restrictiva i les conseqüències de la sequera que ens acompanya en els darrers anys.
A continuació podeu consultar la documentació mencionada en aquesta nota aclaridora.